Fa En پنجشنبه 29 شهریور 1403 ساعت 19 و 57 دقیقه

معین نقش قابل توجهی در لغت نامه دهخدا دارد

معین نقش قابل توجهی در لغت نامه دهخدا دارد

وزیر ارشاد، با اشاره به شناخت و تخصص استاد معین در فرهنگ نامه نویسی، گفت: استاد معین طی سال‌های ۴۵-۳۴ مسئولیت لغت‌نامه دهخدا را بر عهده داشت و می‌توان گفت استاد معین سهم قابل توجهی در لغت نامه دهخدا دارد.

جمعه 14 تیر 1398 ساعت 19:55

، سید عباس صالحی در مراسم بزرگداشت استاد محمد معین که در آستانه اشرفیه برگزار شد، با اشاره به وجود شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی و ادبی و هنری در استان گیلان، اظهار کرد: استاد محمد معین از جمله چهره‌ها و شخصیت‌های ماندگاری است که به نماد فرهنگ و ادب و زبان فارسی تبدیل شده است.

او با اشاره به تلاش‌های بسیار استاد معین برای اعتلای زبان فارسی، گفت: استاد معین در دوران زندگی خود متحمل سختی‌های فراوان شد و با وجود یتیمی به چنین جایگاه والایی در فرهنگ و ادبیات فارسی دست یافت، جوانان باید استاد معین را الگوی خود در کار و تلاش و رسیدن به اهداف قرار دهند.

وزیر ارشاد با بیان این‌که استاد معین همواره به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اهتمام داشت، تصریح کرد: استاد معین انسانی نابغه، دانشمند و فرهیخته در عرصه فرهنگ و ادب بود. باید از کسانی که در این عرصه تلاش کرده‌اند، قدردانی کنیم.

صالحی فرهنگ لغت معین را بزرگترین و مهمترین خدمت این استاد فرهیخته به زبان و ادب فارسی دانست و بیان کرد: فرهنگ‌نامه‌نویسی در ایران قدمت یک هزار ساله دارد و در فرهنگ لغت معین بیش از ۲۰۰ هزار کلمه گردآوری شده است.

او با بیان این‌که فرهنگ لغت معین باب جدیدی در امر فرهنگ‌نامه‌نویسی ایجاد کرد، ادامه داد: فرهنگ نامه ویسی به قبل از معین و بعد از معین تقسیم می‌شود، چهار جلد از فرهنگ لغت ۶ جلدی معین به لغات اختصاص دارد و یک جلد ترکیبات و جلد دیگر اعلامات است.

وزیر ارشاد با اشاره به شناخت و تخصص استاد معین در فرهنگ‌نامه‌نویسی، متذکر شد: استاد معین طی سال‌های ۴۵-۳۴ مسئولیت لغت‌نامه دهخدا را بر عهده داشت، پس می‌توان گفت استاد معین سهم قابل توجهی در لغت‌نامه دهخدا دارد.

صالحی با بیان این‌که دشمنان ایران و انقلاب همواره به دنبال تهاجم فرهنگی نسبت به دارایی‌های معنوی ما هستند، اظهار کرد: ملت ایران از فرهنگ و تمدن چهار هزار ساله برخوردار هستند و لذا باید از طریق برگزاری مراسم‌ها و بزرگداشت‌ها این فرهنگ را متذکر شویم.

او همچنین ادبیات را بخشی از هویت و فرهنگ و تمدن ایران دانست و خاطرنشان کرد: استاد معین به ایران تعلق دارد و در تاریخ ادبیات ایران زنده و ماندگار است.

وزیر ارشاد از تشکیل موسسه چند منظوره معین حمایت کرد و گفت: راه‌اندازی این موسسه می‌تواند علاوه بر این‌که در زمینه جمع‌آوری آثار و معرفی شخصیت استاد معین موثر باشد، موجب برگزار برنامه‌هایی در امتداد این مراسم شود.


انتهای پیام

تعداد بازدید : 232

ثبت نظر

ارسال